Back to top

Mennyi az annyi? - Spóroljon a bankszámláján!

A bankszámla használata része a mindennapjainknak, ha azonban nem vagyunk körültekintőek, havi szinten nagyon sok pénzt fizethetünk ki feleslegesen a fenntartására. Időről időre ezért érdemes felülvizsgálni meglévő számlacsomagunkat, és megfontolni, hogy továbbra is az-e a legmegfelelőbb a számunkra: egy megváltozott élethelyzet új szokásokat eredményezhet, amihez jobban illeszkedhet egy másik számlakonstrukció.

Ha például a korábbi időszakhoz képest kevesebbszer veszünk fel készpénzt automatából, mert gyakrabban fizetünk bankkártyával, vagy SMS-értesítés helyett már banki mobilapplikációt használunk a számlatörténet nyomon követésére, érdemes az új igényekhez, illetve használati szokásainkhoz igazítani a számlacsomagot.

Banki díjértesítő január 31-ig!
A bankoknak kötelessége minden év január 31-ig tájékoztatni az ügyfeleiket az éves számlaköltségükről. A kimutatásban részletesen nyomon követhetjük, hogy mennyit költöttünk banki szolgáltatásokra az elmúlt évben. Ilyen szolgáltatás lehet a számlavezetési díj, SMS-értesítések díja, internetbank, mobilalkalmazás és telefonos banki szolgáltatások díja.

Merjünk váltani!
Amennyiben azt látjuk, hogy a számlavezetéshez kapcsolódó díjak túlzottan emelkedtek, vagy nem vagyunk megelégedve a meglévő szolgáltatásokkal, érdemes elgondolkozni első lépésként a bankszámlacsomag-váltáson. Azt is számításba kell venni azonban, hogy mitől függ a minket érintő díjemelkedés. Fizetési vagy készpénzfelvételi szokásainktól? A számlacsomag típusától? Fontos, hogy olyan számlacsomagot válasszunk, ami a leginkább megfelel bankolási szokásainknak. Amennyiben jelenlegi bankunk aktuális kínálatában nem találunk jobb alternatívát, nézzük meg más szolgáltatók ajánlatait is – ezt a legkényelmesebben az MNB Bankszámlaválasztójával tehetjük meg –, és éljünk az egyszerűsített bankváltás lehetőségével!

A különböző bankok ajánlatai, a kapcsolódó szolgáltatásaik, valamint azok díjai eltérőek lehetnek. Vannak olyan számlatulajdonosok, akik ugyanolyan számlahasználati szokásokért, ugyanazokért a tranzakciókért akár tizenhatszor annyi díjat fizetnek, mint egy hasonló ügyfél.

Fontos, hogy

- tudatosan mérjük fel saját igényünket;
- gondoljuk át mikor és mire használjuk bankszámlánkat;
- használunk-e az adott bankszámlához bankkártyát, és ha igen, hogyan (például online vásárlásnál vagy üzletekben);
- valóban szükségünk van-e minden elérhető kapcsolódó szolgáltatásra;
- tekintsük át ezen szolgáltatások díját!

Ne feledjük: a bankszámla, számlacsomag kiválasztása nem egy egyszeri feladat. Bizonyos időközönként, például évente érdemes, de új élethelyzet (például munkahelyváltás, GYES stb.) esetén mindenképpen ajánlott felülvizsgálni a döntéseinket, és ha az igényeink, lehetőségeink változtak, akkor ehhez kell igazítanunk az új konstrukciót is.

Korábban a bankok postai úton küldték meg ügyfeleik részére az éves kimutatást, jelenleg ez már nagyobb részben online zajlik. Értesítőnket megkaphatjuk netbankon vagy mobilalkalmazáson keresztül, elektronikus úton letölthető pdf-ben, de természetesen postai úton, papír alapon is.

Ha olyan e-mailt vagy értesítést kapunk, hogy banki üzenetünk érkezett a személyes tárhelyünkre, netbank fiókunkba, mindenképp nézzük meg – lehet, hogy épp az éves kimutatást küldték ki. Ugyanakkor legyünk körültekintőek, ha egy látszólag banki e-mailben személyes vagy bankszámlaadatainkat kérik – ezeket soha ne adjuk meg, a bank nem kér ilyen információkat levélben vagy e-mailben! Erről bővebben a Digitális biztonság c. tartalmak között olvashat.

További információk: https://www.mnb.hu/fogyasztovedelem/on-tudja-mennyi-az-annyi-sporoljon-a-bankszamlajan

Forrás: Magyar Nemzeti Bank

Footer