Back to top

Vigyázat! Átverésveszély! - Használtautó-vásárlás: a Nagy Zsákbamacska

Nemhivatalos források szerint a fogyasztókat használt autó vásárlásakor tévesztik meg, illetve verik át leggyakrabban. Trükközik a tulajdonos, trükközik a kereskedő, mindezt a vevő pénztárcája bánja. (FÉBÉSZ)

Ha készülne ilyen jellegű felmérés, az elégedetlenségi statisztikát hazánkban minden bizonnyal a használtautó-vásárlók vezetnék. Nem véletlenül. A használt autó igazi zsákbamacska. Nem lehet elégszer hangsúlyozni, vásárláskor fokozott elővigyázatossággal, körültekintéssel kell eljárni, mert - tisztelet a kivételnek - ha egy autó gazdát cserél, akár magánszemély az eladó, akár kereskedő, mindkettő célja ugyanaz: minél hamarabb, minél magasabb áron megszabadulni a járgánytól. És ami a lényeg: a gépjármű esetleges rejtett hibáira az adásvétel megkötéséig ne derüljön fény. Márpedig egy többéves autónak általában vannak hibái, nemritkán szépszámmal.

Mit tehetünk annak érdekében, hogy minimálisra csökkentsük a kockázatot és elkerüljük a buktatókat? Ebben próbálunk meg támpontot adni, kiegészítve néhány fontos információval, egyebek mellett a hitelfelvétellel kapcsolatban.

Kereskedőtől vagy közvetlenül az eladótól vásároljunk?
Egy tévhitet rögtön az elején el kell oszlatnunk: a közvélekedéssel ellentétben semmi garancia nincs arra, hogy jobban járunk, ha magánszemélytől vásárolunk. Az eredeti tulajdonos - hacsak nem ismerősről, barátról, rokonról van szó - ugyanúgy eltitkolhatja a rejtett hibákat, a "csak keveset lett használva", "nő vezette", "idős ember, kíméletesen használta" mézesmadzag-sztereotípiákkal pedig tele van a padlás.

Nyilvánvaló, a kereskedőt sem kell félteni. Az általunk megkérdezett autókereskedő elmondta, egy Budapesthez közeli, nagy forgalmú cégnél kezdte a szakmát, ahol szinte minden egyes autónál alapkoncepció volt a vevők megtévesztése. Ezzel együtt egy autókereskedés eleve megszűri a beérkező autókat, olyan gépjárművet vásárol csak meg, amely komolyabb hibákkal nem rendelkezik, hiszen úgy nehezen lenne csak eladható.

Valóban jó állapotú, ár-érték arányban megfelelő gépjárműre hirdetés útján, közvetlenül a vevőtől azért is nehéz rábukkanni, mert arra az autóra, ami úgymond "egyben van", a kereskedők azonnal lecsapnak. Kapott információk szerint ugyanis az autókereskedők olyan kapcsolatban állnak a használt autókat hirdető internetes portálokkal, hogy a magánszemélyek által feltett hirdetéseket ők már a megjelenés előtt láthatják, és a jobb állapotúakat órákon belül felvásárolják. A kereskedő vagy annak ügynöke telefonon azonnal bejelentkezik, még aznap megjelenik az eladónál, a helyszínen készpénzzel fizet, cserébe nyomott áron igyekszik megszerezni az autót.

A használtautó-piac jelenleg így működik, különben a kereskedők nem tudnának megélni.

Buherálják a kilóméterórákat, vagy nem?
Szakmabeliek állítják, alig van olyan autókereskedő, aki nem manipulálja a kilométerórákat. Ennek mértéke alapvetően a gépjármű életkorától, külső és belső (műszaki) állapotától függ. Informátorunk szerint az eladónak túlzásba sem szabad esnie, mert a módosított óraállás csak akkor hihető, ha az egyébként nagyjából összhangban áll az életkorral és a műszaki állapottal. Aki böngészett már hirdetési oldalakon, illetve vásárolt használt autót, annak fel kellett, hogy tűnjön, a használt gépjárművek zöme relatíve keveset futott, és az eladó szerint rendkívül megkímélt állapotban van.

A visszatekerésnél az egyik fő szempont az, hogy az úgynevezett lélektani határok alá vigyék az óraállást. Tehát például egy 130-150 ezer kilométert maga mögött tudó jármű számlálóját 90-95 ezer környékére, egy 200 ezer fölöttiét mindenképpen kétszázezer alá kell beállítani, hogy vonzó legyen a vevőnek.

Magánszemély - ha van némi műszaki ismerete vagy autószerelő ismerőse - szintén könnyedén visszatekerheti a számlálót, tehát nem csak a kereskedők manipulálhatnak.

Egy kis plasztika: tisztítás, polírozás, javítások
A kereskedő első dolga, hogy a lehetőségekhez mérten kicsinosítja az autót: kitisztítja, felpolírozza, a kisebb hibákat, a kavicsfelverődéseket, a rozsdafoltokat igyekszik eltüntetni. A nagyobb autókereskedéseknek van házi műhelyük, de még a kisebbek is kapcsolatban állnak olyan szakival, aki átnézi az autót, és az alapjavításokat - például zárcsere, ablakemelő-csere, kipufogó-javítás - elvégzi. Nagyon balga kereskedő tesz csak ki közszemlére piszkos üléshuzattal, hangosan kifújó kipufogódobbal gépjárművet.

A rejtett hibákra csak folyamatos használat mellett derülhet fény. Akár magánszemély, akár kereskedő az eladó, értékesítés előtt költségesebb javításokat már senki nem végeztet, mert az már a piaci értéke fölé emelné az autó árát.

Csökkentsük a kockázatot: Informálódjunk, nézessük meg szervizben
Felelőtlenül ne vegyünk autót. Autószerelő ismerőst magunkkal vinni a vásárláshoz édeskevés. Ahhoz, hogy akár megközelítőleg felmérhető legyen a gépjármű tényleges műszaki állapota, szervizben, aknán kell azt megvizsgálni. A futómű, az alváz, a kipufogórendszer csak így ellenőrizhető viszonylag megbízhatóan. Ha a kereskedő vagy a tulajdonos erre nem akar lehetőséget biztosítani, álljunk tovább, mert akkor a járműnek vélhetően komolyabb rejtett hibája van.
Az úgynevezett próbakörrel sem sokra megyünk, mert mint említettük, az alapvető, azonnal észrevehető - hallható és látható - hibákat a kereskedők kijavítják.

Elérhető az információs adatbázis
Egyre többen tudnak róla, hogy bárki számára hozzáférhető az az információs rendszer - gyakorlatilag egy adatbázis -, melyet direkt erre a célra, a használt autók nyilvántartására hoztak létre, azok számára, akik a megvásárolandó gépjárműről informálódni szeretnének. (Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala, gépjárműadat-lekérdezés: http://kekkh.gov.hu/gepjarmuadat-lekerdezo/.
Ezen az oldalon számos adathoz, információhoz hozzájuthatunk (a gépjármű alapadatai, "előélete", rögzített kilométeróra-állások stb.), igaz, nem ingyen, minimális díj ellenében.

Ha nagyon kilóg a lóláb, az akár már ez alapján kiderülhet.

Hitelfelvétel
Csak abban az esetben vegyünk igénybe hitelt, ha az feltétlenül szükséges. A gépjárművek piaci értéke, mint köztudott, folyamatosan, szinte hónapról hónapra csökken.

A népszerűbb, nagyobb forgalmú internetes hirdetési portálokon az adott gépjárműhöz finanszírozási lehetőséget is találhatunk. Csakúgy, mint más egyéb hitelkonstrukciónál, választhatunk a fix kamatozású, és a kiszámíthatatlanabb, de alacsonyabb kamatú, BUBOR-alapú kölcsönök között. A Budapest Banktól kapott tájékoztatás szerint a használt autókra folyósított hitelek azért drágábbak, mert egy nullkilométeres autóval szemben egy használt autó finanszírozása a hitelintézet oldaláról is nagyobb kockázattal jár. 

A hitel futamidejét behatárolja a gépjármű életkora: a Budapest Banknál például a futamidő legfeljebb 84 hónap lehet, de maximum az autó 15 éves koráig terjedhet.
A hiteldíj-mutatók teljesen egyediek, gépjárműre szabottak, egyebek mellett a márkától, az életkorától, a vállalt önrész mértékétől - Casco-val például olcsóbbak a kölcsönök - és számos más tényezőtől függnek. Előzetesen használjuk az online kalkulátorokat, vagy vegyük igénybe a bankok ügyfélszolgálati elérhetőségeit.

Mellékelt két táblázatunkban az imént leírtakat szemléltetjük: egy használt és egy nullkilométeres személygépkocsira felvehető hitel paramétereit láthatják, a Budapest Bank kínálatában.

Szavatosság: Csak az autókereskedőt köti a jogszabály
Két magánszemély között létrejött adásvételi szerződés esetén, a szerződésben foglaltak szerint alapesetben a vevő megtekintett, átvizsgált állapotban vásárolja meg a gépjárművet. A vevőnek a birtokbavételt követően nincs lehetősége reklamációra, ha olyan műszaki hiba merül fel, amely az adásvétel idején már megvolt. 

A hazai jogszabályok értelmében a kereskedő legalább egy év szavatosságot köteles biztosítani: ennek első hat hónapjában panasz esetén a javítástól/cserétől/pénzvisszafizetéstől csak akkor mentesül az eladó, ha hitelt érdemlően bizonyítja, hogy a hiba az adásvételt követően, nem rendeltetésszerű használatból keletkezett. A második hat hónapban a bizonyítási teher már a vásárlón van: neki kell szakvéleménnyel igazolnia, hogy a hiba már az adásvétel időpontjában is megvolt.

Ebből a szempontból tehát nagyobb biztonságot jelent, ha kereskedőtől vásárolunk.

Az első teendők, ha megvettük az autót
Manapság már nem jellemző, hogy az alvázszámmal és a motorszámmal manipulálnak, ettől kevésbé kell tartani. Ha birtokunkba került az autó, minél előbb vigyük el viszont egy teljes átvizsgálásra.

Ha rendelkezik is szervizkönyvvel, benne pecséttel ellátott bejegyzésekkel, érdemes olajcserével, vezérműszíj-cserével kezdeni, még akkor is, ha a kapott információk alapján ez nem lenne indokolt. A gumik állapotát is feltétlen ellenőrizzük.